Strona główna Facebook - dołącz do nas
Serwis baterii trakcyjnych

Akumulatory samochodowe - pytania i odpowiedzi

Czy można ładować podłączony akumulator bezpośrednio w samochodzie bez wyciągania go i odczepiania samochodowych klem?

Można pod warunkiem odłączenia jednej klemy. Jeśli w samochodzie znajduje się komputer, którego odłączenie wymagałoby wezwanie serwisu do jego zakodowania, nie powinno się tego robić samemu. Najlepiej przyjechać do zakładu, gdzie akumulator zostanie wymontowany z podtrzymaniem napięcia. W instrukcji obsługi auta powinien być opis ponownego zaprogramowania komputera w przypadku, gdy jego parametry kasują się po odłączeniu akumulatora. Na leży pamiętać, że przy odłączaniu akumulatora centralny zamek zamyka drzwi, dlatego nie należy zostawiać kluczyków w stacyjce.

Jak prawidłowo pożyczyć trochę prądu? Zawsze mam z odpowiedzią na te pytanie problem, mimo że nigdy jeszcze tak nie uruchamiałem silnika.

Po pożyczkę prądu od akumulatora inne go pojazdu zwracamy się w sytuacji awaryjnej, czyli wówczas, kiedy nasz akumulator wyładował się całkowicie. Nie pożyczymy bez kabli rozruchowych, których dziś wozi ze sobą niewielu kierowców, lepiej więc mieć je w swoim bagażniku.

Ważna jest kolejność podłączenia, o którą pan pyta. Jeżeli „minus” jest załączony do masy, to w pierwszej kolejności trzeba za piąć zacisk na „plus” akumulatora, z którego będzie pożyczany prąd.

Potem drugi zacisk przewodu zapinamy na „plusie” samochodu, którego silnik ma być uruchomiony. „Minus” akumulatora, z którego pobierany jest prąd, należy podłączyć do masy w samochodzie uruchamianym. 

Uwaga! W czasie przekazywania sobie prądu oba pojazdy nie mogą stykać się. Ponadto silnik samochodu życzliwego kierowcy podczas podłączania kabli rozruchowych po winien być wyłączony. Uruchamia się go pod czas pożyczania prądu

Ponieważ zbliża się zima, interesuje mnie odpowiedź na pytanie - ile kilometrów muszę przejechać, aby mój akumulator został naładowany?

To zależy od ilości odbiorników w samochodzie i od stanu akumulatora. Nie ma więc jednej odpowiedzi dla wszystkich. Proszę sprawdzić sprawność akumulatora oceniając napięcie spoczynkowe. Jeżeli wartość napięcia spadnie poniżej 12,5 V akumulator trzeba będzie doładować. Napięcie proponuję zmierzyć kilka godzin po zgaszeniu silnika.

Jeżeli bateria i instalacja elektryczna są sprawne, to prawidłowo działający alternator doładuje akumulator po kilku kilometrach.

Nie zwracam uwagi na kolejność odpinania klem. Czy to błąd?

Zawsze należy zaczynać od odpięcia klemy masowej, czyli od minusa, następnie oczywiście odpinamy plusa. Jest to uzasadniona kolejność procedury, gdyż zmniejsza ryzyko powstania zwarcia. Kolejność dotyczy pojazdów z instalacją 24V (akumulatory połączone są ze sobą szeregowo), a także 12V (akumulatory są połączone równolegle).

Przy rozłączeniu akumulatora od instalacji elektrycznej, niezależnie od tego czy mamy do czynienia z instalacją 24V (akumulatory połączone ze sobą szeregowo), czy też 12V (akumulatory połączone równolegle), zawsze zaczynamy od klemy masowej (zwyczajowo jest to biegun „-„) a dopiero potem „+”. Taka kolejność zmniejsza ryzyko powstania zwarcia.