Strona główna Facebook - dołącz do nas
Serwis baterii trakcyjnych

Konserwacja i naprawa akumulatora.

Po zimie kilkuletni akumulator ledwo zipie i należy mu się szczególna opieka i techniczne wsparcie ze strony kierowcy.

Akumulator częściowo rozładowywany jest przez pracujące nie zawsze sprawne instalacje elektryczne i wpięte w nie urządzenia, jak na przykład prądożerne, złej jakości autoalarmy, wadliwe przekaźniki. Taki akumulator może latem odmówić posłuszeństwa, dlatego wiosną warto o niego zadbać.

Uszkodzony akumulator nadaje się praktycznie na złom, mimo to niektórzy kierowcy decydują się na ratowanie baterii wymieniając elektrolit. Niepotrzebnie, albowiem odkształcone płyty są nie do naprawienia.

Wymiana elektrolitu i długie ładowanie nie pomogą. Kiedyś w bateriach stosowano grube płyty, odporniejsze na odkształcenie, więc reanimacja niekiedy udawała się. Dziś płyty są cienkie, a sam akumulator nie jest przedmiotem specjalnej troski kierowcy. Zepsuty wymieniamy.

Tylko niewielu kierowców samodzielnie konserwuje, a nawet naprawia akumulatory. Nie jest to zajęcie bezpieczne. W baterii jest wodór, który może eksplodować. Także nieszczelny akumulator stanowi zagrożenie szczególnie podczas podłączania go do instalacji elektrycznej auta lub jazdy z obluzowanymi klemami. Jedna iskra może spowodować wybuch mieszanki wodoru i powietrza. Ostrożność zaleca się także przy ładowaniu akumulatora za pomocą prostownika. Nakrętki w trakcie ładowania należy odkręcić, zaś baterię ustawić z dala od źródła ognia. Odradzam także demontaż i przenoszenie baterii zaraz po dłuższej jeździe, ponieważ grozi to wybuchem nagromadzonych w celach gazów.